Waanzinnig Wroclav & Mejalis - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van valerie20 - WaarBenJij.nu Waanzinnig Wroclav & Mejalis - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van valerie20 - WaarBenJij.nu

Waanzinnig Wroclav & Mejalis

Door: Valerie

Blijf op de hoogte en volg

15 Mei 2005 | Tsjechische Republiek, Brno

Dobry Den,

Dit weekend is een weekend van studeren. Maud brengt hele dagen door in de bieb en ik achter haar laptop al schrijvende aan een essay, behalve nu dan :) en gisteren ben ik naar een balletvoorstelling geweest in het Divadlo (theater :) ) : Romeo en Juliet! Prachtig! Daarna lekker naar huis gegaan en vroeg het bed ingedoken.

Vorig weekend was iets spannender: we zijn naar Polen geweest: zuid-silesia. Echt prachtige rotspartijen, klauteren door spelongen en uitzicht over ravijnen. De berg die we beklommen hebben heet: the table mountain omdat de berg als een soort tafel boven het landschap uitsteekt. Alleen koud dat het was! Ik was daar natuurlijk niet op voorbereid dus geprobeerd al mn leuke zomer-shirtjes en truitjes over elkaar heen te trekken. Was wel iets warmer en gelukkig warmde we ook wel iets op door het geklauter. We hebben ook nog een andere skeletten-kapel bezocht (Je hebt er drie in Europa en ben er nu in twee geweest :) gaat lekker!) :Kudowaca Czermna. Er lagen daar de botten van 21.000 mensen en alle muren van de kapel waren versierd met allemaal schedels, onder de vloer lag de rest van de botten die niet meer aan de muur pasten. Volgende dag hebben we Wambierzyce (Sileseins Jeruzalem), Wlodarz (een ondergrondse fabriek gebouwd door de Duitsers voor en tijdens WOII), de vredeskerk in Swidnica bezocht en uiteindelijk in Wroclav. Zoals jullie kunnen lezen was onze gids onvermoeibaar :) Ondanks de regen, de wind en de kou bleef hij vol enthousiasme vertellen en ons rondleiden. In Wroclav werd op 7 mei ook het 60 jarige bevrijdingsfeest gevierd met een spectaculair vuurwerk vn een kwarties. Dat hebben we dus mooi meegepakt en daarna lekker een biertje gaan drinken. De volgende dag weer om 9.00 in de bus (Daar had ik dus niet echt rekening meegehouden de vorige avond ;) maar het is gelukt!) en weer de hele dag toeren door Wroclav. Uiteindelijk pas om 22.00 weer in Brno. Moesten elke keer knetter lang wachten voor de grens, alle paspoorten werden gecontroleerd en gechecked, en ik kreeg niet eens een stempel :(

Op Woensdag was hier het Dies Natalis van de universiteit. Een super groot feest in een stadion: Mejalis (klinkt Spaans maar is toch echt Tsjechisch). Allemaal bandjes en zeker wel 20.000 studenten. Dat is nog eens de verjaardag van de universiteit vieren! Af en toe werd het hele feest onderbroken door heftige regenbuien, maar ook in de modder kun je lekker dansen en rondspringen!

Het berichtje is onder hand weer een beetje aan de lange kant geworden dus ik stop er maar mee! Moet weer aan de studie: tsjechisch op dinsdag!

Liefs Val

  • 16 Mei 2005 - 12:43

    Annet:

    He Valerie
    Ik had tijdje niet meer op je site gekeken, maar zo te horen maak je genoeg leuke dingen mee! Goed voor je! Nou geniet er nog even van want voor je het weet... ben je weer in Utrecht! Enjoy, liefs

  • 19 Mei 2005 - 14:57

    Stephanie:

    Ha die Valerie,
    Ik laat ook maar weer 'es wat van me horen. Saar en ik gingen dinsdag eten en naar de voetbalwedstrijd van Awater (we waren met nog ongeveer 10 anderen het enige publiek). Uiteraard hebben we iedereen luidruchtig aangemoedigd. Ook liet Saar een stapel foto's zien van haar en jouw avonturen in het Tsjechische. Leuk om te zien dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! X Steph

  • 22 Mei 2005 - 10:03

    Hester:

    hej hoi! hoe gaat het daar?lekker aan het feesten?Hoe is het gegaan met al het leren?hier alles ok...maarten en roderick komen woe terug!nog iets meer dan een maandje en dan ben jij er ook weer! have fun! dikke kus

  • 24 Mei 2005 - 14:52

    Hannie:

    Lieve Butterfly,weer een leuk verhaal met jouw belevenissen. Ik ben op jullie computer aan het schrijven.Die van ons heeft kuren. Hij slaat steeds af.Stom ding dus. Arend doet een poging om de toetsen voor morgen te leren. Jannie is druk met de was bezig. Dag Vlinder, knuffels en groetjes van Jannie en Hannie.

  • 25 Mei 2005 - 21:04

    Saar:

    Hee Val!
    Bedankt voor je lieve cadeautje en leuke kaart (Martina heeft hem voorgelezen :) ) echt leuke post!
    Had vandaag gesprek voor de master en ging best wel goed, maar nog even afwachten... ik mail jullie als ik de uitslag heb en dan zal ik Ankie en jou meteen voorlichten over de master :) Als jullie mij niet haddden... haha..
    Slaap lekker en dikke kus
    x Saar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 16975

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: